”Ripley sub pământ” de Patricia Highsmith (recenzie)

  • Titlu original: ”Ripley Under Ground”
  • Autor: Patricia Highsmith
  • Editura: Paladin
  • Colecţie: Paladin BLACK Pocket
  • An publicație: 2017
  • Număr pagini: 384
  • Traducere din engleză de Iulia Arsintescu

”Lumea lui Tom Ripley se poate prăbuși într-o clipită atunci când afacerea murdară în care e implicat degenerează într-un scandal de proporții. Împrejurările ostile cer măsuri disperate, iar Tom își cunoaște interesul și acționează cu sânge rece. Este posibil să fim toți capabili de crimă, dar ce îi determină pe unii s-o comită și pe alții să caute alte soluții pentru a-și salva pielea?”

Și de această data Ripley mi-a demonstrat că este un personaj total ieșit din comun, iar ca personaj negativ este unul chiar foarte bine construit. În ”Ripley sub pământ” am întâlnit un Ripley pus la casa lui, cu o soție, ceea ce m-a șocat puțin, având în vedere dilemele sale din primul volum în ceea ce-i privește sexualitatea, chiar am avut tendința de a-l crede homosexual știind ce gânduri îi trec prin minte, și cu o menajeră pâinea lui Dumnezeu, vreau și eu așa femeie să se îngrijească de mine și de stomăcelul meu…pot spune că Ripley s-a aranjat cum nu se poate mai bine și chiar i-a mers extrem de bine. I-am întâlnit și latura mai sensibilă, a dovedit că poate nutri și sentimente frumoase, deși mintea i-a bubuit gânduri necurate. În ciuda acelor sentimente mai aparte, Ripley a rămas tot Ripley, același personaj lipsit de remușcări, ce acționează direct atunci când se simte amenințat, nu stă să rumege de două ori situația, ci aplică cea mai rapidă metodă. M-a frapat, încă o dată, cu inteligența sa, cum a reușit să aibă câștig de cauză din fiecare situație compromițătoare, mișmașurile sale m-au și distrat pe acoluri, dar m-au și bulversat. Nu-mi venea să cred cu ce lejeritate putea acționa în unele momente, până și celelalte personaje erau în aceeași situație ca și mine.

Volumul a fost la fel de antrenant precum cel precedent, despre care am scris pe blog aici, Ripley a reușit să-mi capteze toată atenția, și de data aceasta l-am urmărit prin Londra, Salzburg, Paris și chiar prin Grecia…mare călător este el, invidia mea a devenit și mai mare în ceea ce-l privește călătoriile… N-am avut nicio clipă de odihnă, Ripley era în formă și de o energie ieșită din comun, aveam senzația că nici nu mai pot ține pasul cu el la un moment dat, dar a meritat fiecare pagină. Aș mai fi vrut câteva, ce e drept, mai ales că m-a lăsat cu un mare semn de întrebare, iar până se va traduce următorul volum nu știu cât mai durează… Am fost extrem de încântată de faptul că acest volum a fost încărcat de și mai mult dialog, descrierile au fost mai puține decât în primul, aceasta fiind și cauza parcurgerii lui mult mai repede, în câteva ore l-am dat gata 😊.

Ripley clar nu are toate țiglele pe casă, mai ales după ce i-am observant modul de a acționa și a rezolva probleme, îndiferent de cât de mari sunt, le tratează de parcă ar fi ceva nesemnificativ, deci și de această data jos pălăria în fața sa. Astept cu nerăbdare să văd ce-i mai coace mintea, cum va evolua povestea sa și totodată îi mulțumesc Mihaelei pentru recomandarea volumelor, n-am fost deloc dezamăgită, dar și editurii Paladin pentru exemplarul oferit, îl găsiți și voi pe site-ul editurii aici.

One thought on “”Ripley sub pământ” de Patricia Highsmith (recenzie)

Leave a comment